mandag 6. september 2010

Karamellostekake

Hei!!
I går skulle vi få besøk av svigers....og jeg tenkte jeg skulle bake en kake til de kom. For en tid tilbake så jeg en oppskrift i ukebladet, Hjemmet som jeg tok vare på så jeg gøyv på å lagde den. Etter en god stund så jeg det sto sett den kjølig over natta. Så svigers fikk ikkeno kake, men da tar jeg den med i bursdag i dag til min kjære svigerinne M istedet. GRATULERER MED DAGEN M  !


Jeg er ikkeno god på å lage kake men kaka blei kjempegod (eller...jeg har jo ikke smakt den ennå men den ostetoppen var knallgod så jeg kan ikke skjønne annet) så jeg tenkte jeg skulle dele oppskrifta med dere  


Karamellostekake


Bunn:
9 Digestivekjeks
50 gram romtemperert smør


Fyll:
4 gelatinplater
150 gram brunt sukker
1 box crème fraîche
200 gram kremost naturell
1 ts vaniljesukker
1 box vaniljekesam


Pynt:
2-3 fudge (fløtekarameller som selges i smågodtdisken)
Melis


Knus kjeksen og rør den sammen med smøret til en jevn masse. Trykk massen utover i en kakeform med bakepapir (22-24 cm form). Sett formen i kjøleskap mens du forbereder resten.


Bløyt opp gelatinplatene i ca. 5 minutter- hel av nesten alt vannet, men spar på bittelitt som du smelter gelatinen i. 


Ha crème fraîche og brunt sukker i en bolle og rør til sukkeret er oppløst. Ha så i kremosten, vaniljekesamen og vaniljesukkeret og rør det hele til det har fått en litt tykk konsistens. Tilsett den avkjølte gelatinen i tynn stråle under omrøring. Fordel massen utover kakebunnen, dekk til og sett kaldt over natta ;)


Pynt kaka med fudge som du høvler i skiver med en ostehøvel. Strø på litt melis.


Jeg er vel ikke akkurat mest stolt av utseende men den er nok god ;)

Jeg fant ut i dag da jeg skulle ta kaka ut av formen at jeg ønsker meg Bake it easy. Den er visst kjempefin til ostekake. Bake it easy kan du se her! Hint hint til dere som kjøper julegave til meg ;)
Da vil jeg bare ønske alle en finfin kveld!!
Kos deg- det skal jeg!!
Velkommen til ny følger- kjempekoselig du vil følge meg :)


Klem Anette


8 kommentarer:

  1. Den både så og hørtes god ut! =) Takk for tipset!

    Ha en fin dag videre.
    Klem Jenny

    SvarSlett
  2. Mmmhm, den så kjempegod ut:) Og det hørtes veldig god ut også:) Vi blir i blogglandia:)

    Klem:)

    SvarSlett
  3. Naaaaam♥
    Dette såg veldig god ut:)

    Tusen takk for slike fine ord frå deg♥

    God ny veke:)

    Klem frå Astrid♥

    SvarSlett
  4. Tusen takk for kommentar inne hos meg:) Da fant jeg bloggen din, og det er jeg glad for!:) Legger deg til som følger jeg, hvis jeg klarer:)

    Klem:)

    SvarSlett
  5. Så koselig blogg du har!! Deg vil jeg følge videre! :-)) Ser vi har lik kokebok (min fikk jeg av farmor og farfar for mange år siden), og den kommoden/nattbordet du viste her fra familien til samboeren din- har fått en helt maken selv, fra onkelen til min oldemor ;-) Jeg tenkte å male min helt hvit, og muligens pusse ned litt på den, så den blir litt slitt ;-)

    Ønsker deg en fin dag videre!

    Klem fra Trine

    SvarSlett
  6. Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min!! Gøy at du vil være med på Give awayen min! Søt blogg du har!! Den kaka ser bare helt hinsides god ut:) Legger meg til som følger jeg for jeg titter helt sikkert innom igjen!!

    Klem

    SvarSlett
  7. Hehe, ja, det blir fort litt jobb, men tenk så fint det blir etterpå, da!! Det blir råbra!! Gleder meg til bilde av resultatet :-) Hvor har du tenkt å ha det? Jeg er usikker, nemlig.. Både på hvor jeg skal ha det, og hva jeg skal bruke det til ;-)

    Så deilig med tur til Kreta!! Luksus nå som høsten er kommet! ♥

    SvarSlett
  8. Jeg tenkte også på å ha den på badet eller gjesterommet. Jeg kjøpte en mugge og vaskefat i emalje for et par uker siden, som jeg tror vil ta seg utrolig godt ut på den kommoden :-)
    Bilder kommer, jeg må bare få hentet den først, den står nemlig fortsatt på gården da jeg ikke hadde plass til den sist ;-)

    SvarSlett