mandag 30. august 2010

BOLLER

Hei du!
I dag har jeg vært hjemme og inne, med en sjuk og en pjusk gutt. Kjedelig med sånne dager! Men når kvelden kom tok jeg med barna en tur til mamma. Da mamma åpnet når vi kom slo det en deilig lukt mot oss. Mamma hadde bakt boller :) Storegutten min ble kjempeglad og heiv innpå. Mamma bruker samme bolleoppskrift som meg. Den er kjempegod. Oppskriften står (sto??) på vaniljesukkerboksen.

Mobilbilde
Dette sto på kjøkkenbordet hos mamma da vi kom :)
BOLLER

20-30 stk

100 gram smør/ margarin
5 dl melk
750 gram hvetemel
50 gram (1 pk) gjær
100 gram sukker
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
(evt. 1 ts kardemomme)
(evt. 100 gram rosiner) 

1. Smelt smøret, ha i melken og varm opp til 37 grader
2. Tilsett gjær og løs den i væsken
3. Bland så de tørre ingrediensene inn i melet
4. Elt blandingen inn i væsken 
5. Hev til dobbel str. (ca. 40 min)
6. Del deigen i passe emner og trill boller
7. Hev igjen til dobbel str
8. Pensle med pisket egg
9. 225 grader i 5-10 minutter
10. Avkjøl på rist

--- GOOODE MED VANILJEKREM INNI---

Håper alt står bra til der du er :)

Klem Anette

5 kommentarer:

  1. Mmmmm -de å gode ut :)

    Nyt dagen -jeg fikk lyst på boller :)

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  2. Nesten så jeg kan kjenne lukten helt hit! =) Oppskriften må prøves. =)

    Ha en fin dag videre, håper poden er bedre i dag.
    Klem Jenny

    SvarSlett
  3. Heisan, takk for hyggelig kommentar hos meg, fint du la igjen et spor etter deg så jeg fant bloggen din. Aldri gøy når våre små skatter ikke er i form, godt han kunne kose seg litt med boller da, de så deilige ut.

    Ha en strålen dag

    Klem

    SvarSlett
  4. mmMMMm...heldige dere er! Den oppskriften bruker jeg og, -knall, finnes ingen bedre!!! Skal bake kringle i kveld, men den skal fryses ned :o( Hilse storegutt da, håper han blir fort frisk ;o) Klemmer

    SvarSlett
  5. Så herlig dette ser ut. Jeg elsker ferske bakevarer.
    Klem

    SvarSlett